Teen tämän lankatyöt ja huovutus -kurssin kanssa samaan aikaan syventävää harjoittelua kakkosluokalla ja siellä minä opetan vastuuaineenani käsitöitä näille oppilaille. Tämän luokan käsityön tunteja seuratessani olen päässyt kokemaan joitakin tähän kurssiin hyvin liittyviä hetkiä ja tilanteita. Tässä yksi niistä:
Käsityötunnilla olin myös seuraamassa kaksi tuntia. Tunnin aiheena oli solmeilu ja tasosolmu. Lapset tekivät scoopidoo-naruilla (muovista venyvää ja ohutta) ja moppilangalla solmeillen. Teimme Minna Kovasen ja Pirkko Valkosen kirjan Käsityöntaito: Ideoita tekstiilityön, teknisen työn ja askartelun tekniikoihin sivun 30-31 pohjalta näitä töitä. Eräs tyttö ei meinannut muistaa miten solmun teko meni, joten keksin hänelle mielikuvatarinan solmusta. Tämä tuntui auttavan. Tarina meni jotenkin näin: Ensimmäinen lanka sukeltaa sillan ali ja hyppää toisen langan yli, sen jälkeen toinen lanka menee sillan päältä ja sukeltaa koloon.
(syventävän harkan päiväkirjasta)
Käsityötieteen luennolla puhuimme taitojen oppimisen malleista. Tämän luennon aikana mietin edellä kuvaamaani mielikuvatarinan keksiminen oli hyvä oivallus. Mietin itse, että pitäisikö käsitöitä opettaa enemmän oikeilla käsitteillä ja tarkasti kuvaillen, mutta näin ei ollut. Ainakin pienillä lapsilla uskon tällaisten mielikuva ym. apukeinojen auttavan tekemisen alkuun pääsemistä ja taidon automatisoitumista sekä mieleen palauttamista. Työmuistimme on lyhyt, pystymme käsittämään vain noin 4-7 asiaa kerrallaan, joten muistikuvat voivat auttaa.
Käsityön opettajana pitäisi muistaa monta asiaa joita ottaa huomioon opetusta suunnitellessa ja toteuttaessa. Tässä muutamia huomioita, joita minulle jäi mieleen luennolta:- Ekspertti ei ole aina paras opettaja aloitteleville oppilaille
- kun oppilaalla on taidot automatisoituneet, hänelle voi näyttää ja ohjata soveltamaan
- ymmärtävän oppimisen kannalta olisi hyvä antaa taustalle periaatteita ja perustella tekemistä. Kun ohjaat toisen suunnittelua opettajana, niin ei pitäisi antaa valmiita vastauksia vaan laita oppija miettimään. Oppilaiden ajattelua ei tulisi rajoittaa omilla ennakkokäsityksillä käsitöistä (puhu ääneen mahdollinen hiljainen tietosi, jotta oppilas ymmärtää miksi itse käyttäisit vaika tiettyä materiaalia jossain työssä. Onko aina perinteinen ja hyväksi havaittu tilanteeseen sopiva? Voisiko välillä hullutella huolella?)
Aloittelijan voi olla
vaikeaa päästä suunnitelman mukaiseen lopputulokseen. Millaiset
suunnittelumenetelmät ja aiheet tukevat aloittelijan työskentelyä
neulahuovutuksessa?
V: Mielestäni käsitöitä tehdessä suunnitelman
mukainen lopputulos vaatii jo hieman taitoa ja omien kykyjen sekä tekniikoiden
hallinnan ymmärtämistä. Aloittelijan on hyvä muistaa, ettei suunnitelmasta
kannata tehdä liian hankalaa toteuttaa. Suunnitelman jatko-osana on mielestäni
työvaiheiden pohtiminen. Jos tässä vaiheessa oppilas ei tiedä, miten jonkun
osan suunnitelmastaan toteuttaa, hän voi pohtia olisiko suunnitelmaan toinen
ratkaisu.
Oman kokemukseni mukaan huovutuksen lopputuloksista
tulee harvoin tarkkoja, joten ehkä tällä tekniikalla sellaista ei kannata yrittääkään
toteuttaa. Suunnittelussa käytetään usein lyijykynää, jolloin luonnoksista saa
piirrettyä hyvin tarkkoja. Jos suunnitteluväline vaihdettaisiin paremmin
tekniikkaa vastaavaksi, voitaisiin suunnitelmista saada paremmin lopputulosta
vastaaviksi. Näin myös suunnittelemisesta tulisi uusi puoli esille, sellainen
joka jättää varaa myös työskentelyn aikana työn muokkaamiseen.
Tässä tämän päivän luennosta muutamia mietteitä.
Terveisin,
Elina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti