tiistaina, huhtikuuta 23, 2013

Kulttuurit kohtaa/kolahtaa -tuotesarja

Lankatyöt ja huovutus -kurssi sai minut pohtimaan omaa käsityökulttuuriani. Minä olen oppinut virkkaamaan muistaakseni ensimmäisen luokan ensimmäisinä kuukausina, kun olin naapurin mummolla "iltapäiväkerhossa". Siitä se kai lähti, ja edelleen koen käsityöt tärkeäksi osaksi elämääni, arkeani ja itseäni. Käsitöiden tekeminen määrittelee minua ihmisenä, niiden avulla ilmaisen itseäni ja niistä heijastan omia arvojani.

Käsityön sivuainetta lukiessani olen ymmärtänyt, että oma käsityökulttuurini on kuitenkin melko kapea-alainen sekä kaavoihin kangistunut. Turvaudun itselleni tuttuihin ja turvallisiin tekniikoihin, esim. virkkaukseen. Villasukkiakin on tullut tehtyä monia pareja, mutta melkein aina samalla tavalla, vaikka esimerkiksi erilaisia kantapääratkaisujakin olisi monia.

Tällä Lankatyöt ja huovutus -kurssilla olen tietoisesti ottanut tavoitteeksi laittaa oman käsityökulttuurini ja minua ympäröivän käsityökulttuurin kohtaamaan (kolahtamaan). Olen keskittynyt sellaisiin tekniikoihin, mitkä ovat minulle ennestään tuntemattomia tai muuten haastavia. Mielessäni oli jo kurssin alussa, että haluaisin tehdä hyvin modernilla ja hyvin vanhalla tekniikalla jotain.

Tuotesarjaani kuuluvat huovutettu statement-kaulakoru, neulekoneella tehty liivi sekä neulakinnastekniikalla tehdyt kintaat. Tuotesarjani ideointi lähti liikkeelle kahdesta lähtökohdasta: tuotteiden tarpeellisuus minulle sekä uudet tekniikat. Halusin tuotesarjan olevan väreiltään yhteensopiva. Harmikseni en kuitenkaan löytänyt violettia huopuvaa lankaa, vaan aniliinin punaisen

Huovutus oli minulle periaatteessa tuttu tekniikka, mutta en ollut tehnyt siitä näyttävää korua aiemmin. Neulahuovutus oli itselleni aika vierasta, olin tehnyt sillä vain kuvioita huopaan. Tässä korussa kuitenkin neulahuovuttamalla sain tehtyä huovasta lukon. Minulla on sellainen käsitys huovutetuista tuotteista, että varsinkin vaatteet ja asusteet ovat usein jollain tapaa minun tyylini ulkopuolella. Tällä kertaa minulla olikin tarkoituksena tehdä tuote väreistä, joista itse pidän ja tehdä käyttöön tuleva koru.













Toinen tekemäni tuote oli neulekintaat. Neulekintaiden tekniikka oli minulle uusi, mutta innoistuin siitä valtavasti. Aion tehdä tällä tekniikalla joululahjaksi kintaita. Kolmas työni oli neuleliivi neulekoneella. Näissä tuotteissa jouduin käyttämään minulle hyvin tuntemattomia tekniikoita. Olen aiemmin pelännyt kokeilla minulle vieraita tekniikoita, koska olen kai pelännyt epäonnistumista. Jotenkin lannistun siitä, jos en saa aikaiseksi tahtomaani tulosta käsitöissä. Tämän kurssin aikana olen kuitenkin ymmärtänyt, että minulla on käsityötaitoa käsissäni. Kurssin alussa ajattelin, että tämä Lankatyöt ja huovutus -kurssi olisi minulle vahvinta aluetta. Kurssin edetessä käsitys omista taidoista valui kuin sadevesi viemäriin, tunsin monesti olevani sittenkin huono käsitöissä. Neuleliivin tehtyäni aloin saada itseluottamustani takaisin ja ymmärsin osaavani. En tiedä osaanko kuvailla sitä sanoin, mutta tuntui, että ymmärsin käsitöitä. Vähän kuin ymmärtäisin vierasta kieltä: en osaa kaikkea, mutta se ei ole tarpeenkaan. Sain itsevarmuutta kokeilla uusia asioita ja luottaa omiin kykyihini. 

Opin myös paljon siitä, miten uutta tekniikkaa voi opetella. Tätä kurssia suorittaessani olen keskittynyt internetistä löytyviin oppimismateriaaleihin lähinnä. Tämä sen takia, koska päätin palattaa kurssin raportin blogin muodossa. Blogi on ollut minulla jo hieman ennen tämän kurssin alkua, mutta olen yrittänyt opetella sen käyttöä kurssin aikana. Blogiin on ollut helppo yhdistää internet-linkkejä. Olenkin yrittänyt laittaa linkit kaikista käyttämistäni materiaaleista linkit tänne, jotta lukija tietää mistä minä olen oppia etsinyt. Näiden monien internet-linkkien lisäksi käytin apunani neulekoneen ohjekirjaa sekä joitain kirjoja. Yllätin itseni sillä, miten hyvin pystyin oppimaan minulle entuudestaan tuntemattomia tekniikoita vain lukemalla ohjeita ja tutustumalla eri tiedon lähteisiin. Aiemmin olen oppinut käsityötaitoja opettajilta ja muilta kysymällä, kun nyt taas yritin luottaa omaan osaamiseni ohjeiden lukemisessa. Opin paljon myös kokeilemalla, mitä en ole ennen jaksanut tehdä. Neulekoneella neuloessani jouduin tekemään monia vaiheita useaan kertaan, ennen kuin ne menivät oikein. Se ei kuitenkaan lannistanut minua, koska tiesin tekeväni tätä kurssia itseäni varten. 

Koko kurssi on ollut minulle hyvin tärkeä oman käsityökulttuurini rakentajana. Olen oppinut paljon itsestäni sekä omista kyvyistäni sekä rajoituksistani. Minulla on kykyjä vaikka mihin, kunhan keskityn tekemiseen ja haluan oppia, ja ainoa minua rajoittava tekijä on omat ajatukseni. Sain palautetta siitä, ettei minun Kulttuurit kohtaa - ideani ollut odotettu, vaan päälle liimattu. Ymmärrän rakentavan kritiikin. Minulla oli tätä kurssia tehdessäni vahva käsitys siitä, että haluan tehdä tätä itseäni varten. Tämä kurssi on yksi harvoista yliopistokursseista, joita tehdessäni olen unohtanut arvioinnin ja keskittynyt itseni voittamiseen. Minulla ei ole vahvaa käsitystä synnyin alueeni tai oman sukuni käsityökulttuurista ja sen takia minusta ne aiheina tuntuivat vierailta minulle. Ymmärrän, että tällä kurssilla olisi ollut hieno tilaisuus tutustua näihin kulttuureihin, mutta en kadu omaa valintaani. Tämä kurssi antoi minulle sysäyksen tutustua minuun itseeni ja siihen mistä minun käsityökulttuurini rakentuu ja mistä se kumpuaa. Vaikka ajallisesti tämä kurssi päättyy tänä keväänä, niin uskon minun osaltani kurssin teeman jatkuvat itselläni läpi koko elämäni. Olen nyt kiinnostuneempi käsitöiden takana olevista ajatusmaailmoista ja haluan oppia  jatkossakin uutta. Tulen tietoisesti etsimään vastauksia siihen, mistä oma kiinnostukseni käsitöihin on alkanut, miten suvussani on käsitöitä tehty, millainen on Suomen käsityökulttuuri ja millainen on tämän päivän käsityökulttuuri. Tällä kurssilla sain kiven vierimään ja toivonkin, ettei se enää ikinä palaa siihen tilaan, jossa se oli  kurssin alussa: lähellä sammaloitumista ja taantumista tuttuun ja turvalliseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti