torstaina, huhtikuuta 11, 2013

Neulekoneharjoitus

Neulekone oli minulle tuntematon laite ennen tätä Lankatyöt ja huovutus -kurssia. Olin kuullut aiemmilta opiskelijoilta, että tällaista konetta tullaan kokeilemaan ja että ohut lanka on hyvää tähän. Löysin kirpputorilta juuri neulekoneelle tarkoitettua lankaa. Langan vyyhteessä oli ihan neulekoneen kuva (ylimmässä kuvassa näkyy). Minusta oli harmi, etten ollut aiemmin päässyt kokeilemaan neulekonetta. Olin miettinyt kaupasta ostettuja neulepuseroita ja kaulahuiveja katsoessani, että niitä ei varmasti ole neulottu puikoilla käsin, vaan jonkinlaista konetta on pitänyt käyttää niiden tekemisessä.

Neulekoneen käytöstä en kerro yksityiskohtaisia ohjeita, koska siitä löytyy kirjallisuutta sekä hyvä nettiosoite täältä. Ohjeet ovat mielestäni yksinkertaisia ja ne sisäistää nopeasti, kunhan tekee koneella kokeiluja.

Minä tein neulekoneella kokeiluna suorakaiteen muotoisen kappaleen sekä neulepötköä melkein viisi metriä. Tällaisten suorien kappaleiden tekeminen oli melko helppoa. Neulekoneen kelkkaa liikutetaan sivulta toiselle, jolloin neulosta syntyy.









Minusta tällainen neulekone olisi hyvä laite koulunkäsityön opetuksessa ainakin muutamasta syystä:
-       oppilaat pääsisivät vertaamaan teollista tekemistä sekä käsityötä toisiinsa: niiden eroja, mahdollisuuksia, rajoituksia, neulekoneella on mahdollista tehdä todella erilaisia asioita kuin käsin neuloen. Mielestäni nämä mahdollisuudet olisi hyvä avata oppilaille ihan jo sen takia, että he oppivat ”lukemaan” teollisesti valmistettuja tuotteita, mitä he näkevät laiteella voisi saada onnistumisenkokemuksia hitaammille neuloille: he voisivat suunnitella esimerkiksi tekevänsä jonkun käsityönosan neulekoneella. Jos oppilas ei meinaa saada lukuvuoden aikana valmiiksi vaikka niitä pakollisia villasukkia, niin tässä tilanteessa hänestä voisi olla mukavaa olla kykenevä tekemään vaikka kokonaisen kaulahuivin neulekoneella. Tällaisen laitteen hyöty on myös mielestäni se, että jos joku oppilas ei ole kovin kätevä käsistään, hänen vahvuutensa voi olla jossain muualla, esimerkiksi suunnittelussa. Tällöin hän voisi käyttää enemmän aikaa käsityöprosessin muihin osiin kuin itse tekemiseen. Tällöin voitaisiin luokassa huomioida erilaisten oppijoiden vahvuuksia luonnollisessa ja ”tosi elämää” hyvin kuvaavassa tilanteessa
-       neulekonetta voisi käyttää myös nopeammille oppilaille eriyttävästi: he voisivat ”pakolliset” työt tehtyään päästä kokeilemaan neulekoneen käyttöä ja vaikka tehdä sillä kokonaisen vaatteen melko nopeana ylimääräisenä työnä

Itse pidin neulekoneen tuomista mahdollisuuksista. Toki neulekoneen käyttö on melko tylsää ja siihen liittyy mielestäni aika vähän käsityötä, mutta ehkä käsityön osuus pitääkin huomioida suunnitteluvaiheessa sekä prosessin lopussa viimeistelyssä ym. Neulekoneella on mahdollista keskittyä siihen, että neuleosuus työssä on vain osa, jota jatketaan. Esimerkiksi tekemäni keltainen kaulakoru syntyi niin, että ensin tein muutamassa tunnissa neulekoneella ohuesta keltaisesta konelangasta monta meriä pitkän neulepötkön, mitä lähdin sitten koristelemaan ja jatkamaan. Minun ei tarvinnut tylsistyä pötkön neulomiseen vaan sain kohtalaisen nopeasti aikaiseksi tasalaatuisen neulepötkön. Käytin korussa hyväkseni neuleen rullautumista, jolloin minun ei tarvinnut juurikaan päätellä ja huolitella neuletta.

1 kommentti:

  1. Hei,
    onko tietoa voiko neulekoneessa käyttää nk. kalastajanlankaa?
    Tekisin koneella juuri kirjoituksessa mainittua kanttinauhan tyylistä nauhaa.

    VastaaPoista